فروشگاه آنلاین (فروشگاه اینترنتی) یک وب سایت است که مانند یک فروشگاه سنتی، اجناس مختلفی را به صورت آنلاین برای فروش عرضه میکند. خریداران پس از ورود به سایت فروشگاه اینترنتی،کالاهای مورد نظر خود را مشاهده و سفارش میدهند. پس از تکمیل سفارش، هزینهی آن به چند شیوه قابل پرداخت است: با کارتهای بانکی عضو شتاب (سامان,پارسیان و ...)،شیوه پرداخت نقدی به مأمور پست در زمان تحویل کالا و یا واریز به حساب. پس از مشاهده و تأیید سفارش توسط مدیر فروشگاه الکترونیکی، مأمور پست کالا را در محل فروشنده تحویل میگیرد و به دست خریدار میرساند.
اداره فروشگاه اینترنتی توسط نرمافزارهای ویژهای صورت میگیرد که اضافه کردن کالا، ایجاد سبد خرید، اتصال به سیستم بانکی، اتصال به سیستم پست، پیگیری سفارش توسط خریدار، مشاهده و ارسال سفارشها توسط فروشنده، و تهیهی گزارشهای مختلف از فروش، از امکانات نرمافزار فروشگاه اینترنتی است.توجه داشته باشيد که شايد هنوز فرهنگ خريد به صورت کاملا آنلاين بدون حتی يک تماس هنوز در ايران کاملا جا نیفتاده است اما داشتن فروشگاه اینترنتی سبب آشنائی هزاران نفر با محصولات شما خواهد گرديد که هر کدام از آنها می توانند به صورت سنتی و يا تماس مستقيم با تلفن از شما خريد نمايند.اما در حال حاضر با توسعه زیر ساخت های تجارت الکترونیکی در ایران فرهنگ خرید و فروش اینترنتی در کشورمان رو با گسترش است و مدیران فروشگاه های اینترنتی از فروش اینترنتی فروشگاه خود رضایت کامل دارند.
مزاياي و ويژگيهاي فروشگاه اينترنتي:
•عدم محدوديت جغرافيايي: در حالي که يک فروشگاه سنتي به منطقهي بسيار محدودي خدمات ميدهد، خريد و ارسال سفارش از يک فروشگاه آنلاين به دورترين نقاط کشور و (در صورت فروش با کارتهاي اعتباري بينالمللي) به تمام نقاط دنيا امکانپذير است.
•فروشگاه اينترنتي در هر لحظه از شبانه روز آماده سرويس دهي به مشتريان است. فروشگاه شما در 365 روز سال و 24 ساعت شبانهروز باز است حتي زماني که در خواب هستيد، کسب و کار شما ادامه دارد.
خريدار اينترنتي مي تواند ساعت ها در فروشگاه آنلاين مشغول بررسي اجناس از قبيل سي دي,فيلم ،کامپيوتر ،موبايل ،کتاب و موارد ديگر باشد.
•کاهش هزينه هاي جانبي نظير اجاره محل,هزينه ويترين و انبار,فروشنده,خواب سرمايه و غيره .
•ارائهي خدمات بهتر به مشتريان: با ارائهي اطلاعات کامل هر کالا در سايت، مشتريان خود را راضي نگاه خواهيد داشت. در حالي که ارائهء اين اطلاعات به هر مشتري در يک فروشگاه سنتي معمولاً امکانپذير نيست.
•ميزان فروش، موجودي انبار، مشخصات خريداران، ميزان استقبال از هر کالا، و تمام اطلاعات ديگر فروشگاه در هر لحظه قابل مشاهده و گزارشگيري است.
•سايت فروشگاه شما همزمان يک کاتالوگ کامل و به روز از محصولات شما است.
•ابزار تبليغي مناسب در جهت فروش محصولات شما
•فروشگاه اينترنتي حق انتخاب بيشتري در اختيار خريداران قرارمي دهد.
•تحويل کالاي خريداري شده درب منزل,بيمه بودن کالا و عدم مشکل حمل و نقل
•عدم برخورد با ترافيک و کاهش آلودگي هوا