.                                               *  در وقت و زمان خود صرفه جویی کنید !   فروش و پشتیبانی 0 تا 100 خدمات ما به صورت آنلاین اینترنتی انجام می گردد  *

ایجاد وب سایت برای انعکاس فعالیت های شرکت شما

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب PDF

چه بخواهیم و چه نخواهیم، اینترنت به یک ابزار بنیادی در کسب و کار ما تبدیل شده است.

متأسفانه، بسیاری از سازمان ها هنوز هم به اهمیت اینترنت واقف نیستند.

یکی از بهترین روش های اندیشیدن به وب سایت خود ،آن است که آن را به مثابه یک نشریه پر خواننده تلقی کنید.

● مقدمه

هر روزه بسیاری از مشتریان در حالی سایت ها را ترک می کنند که اطلاعات منسوخ و بی کیفیت ،آنان را آزرده ساخته است . تحقیقات صورت گرفته در خلال سال های گذشته در کشور انگلستان نشان می دهد که به طور میانگین، ۷۷ درصد سایت های موجود در این کشور دارای اطلاعاتی بی ارزش و قدیمی هستند.

تحقیق و جستجو، اولین انگیزه برای ورود به شبکه است. در تحقیقی که به تازگی صورت گرفته، بالغ بر ۷۰ درصد پاسخ دهندگان اعلام کرده اند که وقتی به جستجوی اینترنتی می پردازند، به شدت خسته و فرسوده می شوند. فرآیندهای خرید اینترنتی بسیاری از سایت ها ،همچنان ضعیف و فاقد کیفیت مناسب است . نتایج تحقیق دیگری نشان می دهد که از هر ۵ مصرف کننده، ۴ نفر ،از تلاش برای خرید اینترنتی منصرف شده اند. تنها در سال ۲۰۰۰، این امر ،رقمی معادل ۸/۳ میلیارد دلار زیان برای فروشندگان الکترونیکی به دنبال داشت.

● تجارت و تجارت الکترونیکی

تفاوت کلیدی میان تجارت و تجارت الکترونیکی در آن است که تجارت یعنی فروش با کمک افراد ،اما تجارت الکترونیکی یعنی فروش با کمک اطلاعات. در تجارت رایج، انعطاف پذیری بالایی وجود دارد زیرا افراد درگیر کار هستند. مشتریان می توانند سؤال کنند و متصدیان فروش می توانند آنان را هدایت و راهنمایی کنند. در بسیاری مواقع، مشتری اصلاً نمی داند که دقیقاً چه می خواهد. همیشه گفته می شود که یک فروش بزرگ یعنی این که مشتری برای خرید یک کالای ۱۰۰ دلاری وارد فروشگاهی شود و سپس با صرف ۵۰۰ دلار برای پنج کالا آن فروشگاه را ترک کند.

مشکل تجارت این است که بسیاری از فرآیندهای زائد و پر هزینه را شامل می شود . روش تجارت قدیمی ،همان وجود فروشگاه های معمول در پیرامون ما است. اوج روابط بازاریابی را می توان در همین فروشگاه ها شاهد بود. مالکان فروشگاه ،اکثر مشتریان خود را می شناختند و آماده گفتگویی دوستانه با آنها بودند. این فروشگاه ها رواج داشتند تا این که سوپرمارکت های بزرگ ،جایگزین آنها شدند و امکان انتخاب هایی بیشتر با قیمت هایی ارزان تر را برای مشتریان فراهم می کردند.

تجارت الکترونیکی ،به مثابه آن است که ،ما ایده یک سوپرمارکت بزرگ را به نتیجه ای منطقی رسانده باشیم. یک وب سایت حرفه ای تجارت الکترونیک ،دارای اطلاعات لازم برای پاسخ دادن به پرسش های شما است. قیمت محصولات چه قدر است؟ اگر من ده کالا بخرم، آیا تخفیفی دریافت خواهم کرد؟ این محصولات چه اندازه ای دارند؟ ویژگی های اصلی آنها چه هستند؟ محصولات چه زمانی موجود و در دسترس هستند؟ زمان تحویل آنها چه قدر است؟ دیگر مشتریان چه نظری درباره این محصولات دارند؟ تاکنون رسانه ها چه ارزیابی هایی در مورد این محصولات داشته اند؟

عملی ساختن صحیح تجارت الکترونیک کاری است بس دشوار. یک وب سایت تجارت الکترونیک باید هم ساده باشد و هم دقیق و مطمئن. اطلاعات موجود در چنین سایتی ،باید به انبوهی از سؤالات مراجعان پاسخ دهند. اکنون مشخص شده که نوع طراحی سایت چندان مهم نیست زیرا بسیاری از مشتریان از این که کالاهای گران قیمت را از طریق شبکه بخرند، هراس دارند. آنان می خواهند با کسی حرف بزنند یا از طریق ایمیل با او ارتباط برقرار کنند تا بدانند که واقعاً با فروشندگانی حقیقی طرف هستند. در تحقیقی که به تازگی صورت گرفته، ۴۰ درصد پاسخ دهندگان اظهار داشته اند که زمانی نسبت به یک وب سایت اعتماد می کنند که بتوانند از طریق پست الکترونیک با کسی ارتباط برقرار کنند.

یک استراتژی تجارت الکترونیک زمانی کارآمدتر خواهد بود که:

۱) شرکت قبلاً زیر پوشش یک نام تجاری معتبر وجود داشته باشد؛

۲) شرکت بتواند به شکلی اثربخش، دارایی های فیزیکی خود را با امکانات شبکه ای و الکترونیکی خویش مرتبط سازد؛

۳) محصولات به حمایت ها و کمک های انسانی اندکی برای فروخته شدن، نیاز داشته باشند؛

۴) مشتری نخواهد محصولات را ببیند یا لمس کند؛

۵) بتوان محصول را به صورت الکترونیکی تحویل داد (نرم افزار، موسیقی)

۶) بتوان محصول را به صورت کتبی و پیام هایی ساده تشریح کرد؛

۷) هزینه تحویل محصول ،درصد اندکی از هزینه کلی آن باشد؛

۸) محصول ،بازاری پیشرفته و تأثیرگذار داشته باشد؛

۹) محصول ،با کیفیتی مناسب و بر اساس شرایط جغرافیایی مشتری تحویل شود.

● تلفیق دنیای واقعی و مجازی

ایجاد یک وب سایت همانند ایجاد یک فروشگاه در قطب شمال است. زیرا ،کسی نمی داند که شما در آنجا هستید. بسیاری از شرکت های الکترونیکی به این نتیجه می رسند که هزینه تبلیغاتشان برای این که خود را به مشتریان معرفی کنند، آن قدر بالا است که گاهی اوقات عملاً ادامه کار آنها را غیرممکن می سازد.

شرکت هایی که بتوانند امکانات فیزیکی خود را با امکانات شبکه ای و الکترونیکی در هم آمیزند، موفقیت بیشتری کسب می کنند. تحقیقات صورت گرفته در فصل تعطیلات سال گذشته در آمریکا، حکایت از آن داشت که از بین ۱۵ شرکت برتر الکترونیکی در این دوران، ۱۱ شرکت همان شرکت هایی بودند که چنین تلفیقی را میان دارایی های فیزیکی و الکترونیکی خود ایجاد کرده بودند.

● برخی نمونه ها

آمریکن آنلاین وب سایتی است که با فن آوری ساده ای ،کار خود را آغاز کرد. این شرکت ،درک بسیار بالایی از اینترنت و کاربران آن دارد. مؤسس این وب سایت معتقد است که امروزه اینترنت به مثابه یک انتشاراتی بزرگ و جهانی است.

یاهو ،با این ذهنیت شکل گرفت ،مردم به جای انتخاب های نامحدود ، به دنبال انتخاب های محدود هستند. به همین دلیل است که یاهو از سردبیران مختلفی برای انتخاب بهترین وب سایت ها بهره می برد. یاهو به یک موتور جستجوی قوی در سطح جهان تبدیل شده است. یاهو به کمک سردبیران قوی خود، این امکان را فراهم کرده تا کاربران به بهترین وب سایت های ممکن دسترسی داشته باشند.

مایکروسافت نیز با انتشار خبرنامه خود که تنها سه ستون داشت پا به دنیای شبکه گذارد. ستون سمت چپ آن امکان جستجو در شبکه را فراهم می کرد. مابقی صفحه نیز مملو از اطلاعاتی در مورد آخرین پیشنهادها، محصولات و دستاوردهای شرکت مایکروسافت بود. از سال ۲۰۰۱ به بعد، مایکروسافت متخصصان و مهندسان متعددی را جذب کرده است. اکنون سیستم های عامل و نرم افزارهای آن، بیشترین کاربر را در سطح جهان دارا هستند.

● کسب و کار الکترونیکی: معنای آن

اینترنت می تواند باعث کارآمدتر شدن فعالیت های کسب و کار شود. کسب و کار الکترونیکی اقدامی در همین راستا است. مثلاً شرکت اوراکل مدعی است که اجرای فرآیندهای کسب و کار الکترونیکی آن ،سالانه باعث ۱ میلیارد دلار صرفه جوئی در هزینه های آن شرکت می شوند. جنرال الکتریک نیز ادعای مشابهی دارد. شاید در این ادعاها کمی غلو شده باشد، اما آنچه مسلم است، این است که به کمک فرآیندهای کسب و کار الکترونیکی ،می توان تا حد زیادی در هزینه ها صرفه جویی کرد.

یک استراتژی کسب و کار الکترونیکی ،می تواند حوزه های زیر را پوشش دهد:

▪ تمرکز. قبل از اینترنت، اوراکل مدعی بود برای اینکه بفهمد چند نفر برای این شرکت کار می کنند، باید به ۶۰ بانک اطلاعاتی مراجعه می کرد. اجرای فرآیندهای کسب و کار الکترونیکی به این شرکت امکان داده تا به تمرکز بیشتری در قبال بانک های اطلاعاتی خود دست یابد.

▪ بهبود خرید. جنرال الکتریک مدعی است که با ایجاد محیط های تجاری الکترونیکی که در آنها عرضه کنندگان می توانند اقدام به عرضه محصولات و خدمات کنند، توانسته است صدها میلیون دلار صرفه جویی کند.

▪ تعامل با مشتریان. مشتریان امروز، افرادی آگاه و مطلع هستند. می توان گفت که دیگر مفاهیمی به نام زمان و بازار برای محصولات وجود ندارند و برای همیشه از میان رفته اند. این امر به معنای آن است که شرکت ها باید بیش از پیش با مشتریان خود در تعامل باشند تا بتوانند به بازخوردهای اطلاعاتی آنها دست یابند و با سرعت بالا ،نیازها و تقاضاهای آنان را برآورده سازند. اینترنت می تواند این نوع تعامل و ارتباط نزدیک میان مشتریان و شرکت ها را تسهیل کند.

▪ «اینترنت، کامپیوتر است.» یک روند کلیدی، امکان دستیابی به نرم افزارهای مختلف ،از طریق اینترنت است. اگر این کار به درستی صورت گیرد ،می تواند باعث صرفه جویی هنگفت و نیز افزایش کارآیی و اثربخشی شرکت ها شود. می توان هر از چندگاهی نرم افزارها را ارتقا داد و سپس این امکان را فراهم آورد تا همگان به آنها دسترسی داشته باشند. این امر باعث کاهش زمان، کاهش هزینه های سخت افزاری و کاهش هزینه های پشتیبانی می شود.

● عملی ساختن آن

اینترنت در اختیار شما است. استفاده صحیح از آن می تواند باعث کارآیی فعالیت های شما و سودآوری مناسبی شود. اما فکر نکنید با هزینه یا تلاش اندک می توانید چنین تحولی را در شرکت خود ایجاد کنید. تحقیقات نشان می دهند ۶۴ درصد شرکت هایی که استراتژی های کسب و کار الکترونیکی را اجرا کرده اند، ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از اجرای این استراتژی توانسته اند به موفقیت برسند.

وقتی می خواهید استراتژی اینترنتی خود را تدوین کنید، باید این سؤالات را بپرسید:

۱) آیا استراتژی اینترنتی از طریق مدیریت ارشد ،تدوین و دنبال خواهد شد؟

۲) آیا این استراتژی، با استراتژی کلی شرکت همخوانی دارد؟

۳) آیا همه سطوح سازمان به این استراتژی واقف هستند به ویژه آنانی که قرار است این استراتژی را در فعالیت های روزمره خود به کار گیرند؟

۴) آیا شرکت ،مهارت های لازم را برای اجرای این استراتژی دارد ؟

۵) آیا کارکنان، آموزش لازم در این زمینه را پشت سر گذارده اند؟

۶) آیا از فن آوری مناسبی در این زمینه بهره گرفته شده است؟

۷) آیا قرار است شرکت این استراتژی را در یک قالب گام به گام عملی سازد یا اینکه می خواهد دست به تغییراتی کلی و یک مرتبه ای بزند؟

۸) آیا قرار است به کمک این استراتژی اینترنتی، ارزشی جدید حاصل شود یا تنها هزینه های موجود کاهش یابد؟

۹) آیا نیازهای مشتریان و کارکنان، همیشه در رأس امور قرار دارند؟

۱۰) آیا همه افراد بر اجرای این استراتژی متمرکز هستند یا اینکه فقط به دنبال این هستند که یک فن آوری جدید وارد محیط کارشان شود؟

● نتیجه

وب سایت، به مثابه یک نشریه است. شما باید از آن برای برقراری ارتباط با افراد درون سازمان، عرضه کنندگان بیرون از سازمان، مشتریان و غیره استفاده کنید. کیفیت وب سایت، به مشتریان، کارکنان و تمامی سهامداران شرکت ،این امکان را می دهد تا اطلاعات مورد نیاز خود را با سرعت و دقت بالا دریافت دارند.

بدین ترتیب، می توان اطلاعات مناسب را در یک وب سایت مناسب و با هزینه ای مناسب به دست آورد. این امر باعث می شود که مشتریان به اطلاعات بهتری در مورد سازمان و محصولات و خدمات آن دست یابند و بنابراین احتمال خرید آنان از چنین سازمانی افزایش می یابد.

بهترین وب سایت، وب سایتی است که ساده بودن خود را حفظ کند. بهترین استراتژی های استفاده از وب سایت باید با استراتژی کلی سازمان تلفیق شوند.



مترجم: گروه مترجمان میثاق مدیران

برای اطلاعات بیشتر
کتب:
«اهمیت اطلاعات»، جری مک گاورن و راب نورتون ، ۲۰۰۱
«طراحی یک وب سایت قابل استفاده: روشی برای سادگی»، ژاکوب نیلسن ، ۲۰۰۰     
نشریه میثاق مدیران