.                                               *  در وقت و زمان خود صرفه جویی کنید !   فروش و پشتیبانی 0 تا 100 خدمات ما به صورت آنلاین اینترنتی انجام می گردد  *

سوالات متداول درباره SEO

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب PDF

ممکن است پرسشهای از این دست برای هر کس که مایل به بهبود رتبه سایت اینترنتی خود در موتورهای جستجو باشد پیش بیاید.

آیا فونت نیز در نتیجه جستجو تاثیر دارد ؟
اندازه – یا نوع خط چه تاثیری دارد ؟
آیا تکنولوژی استفاده شده در رتبه بندی اثر دارد ؟
آیا مهم است که ما صفحه های خود را با PHP یا ASP یا چیز دیگری پیاده سازی کرده باشیم ؟
آیا نوع نرم افزار سرور (لینوکس یا ویندوز یا غیره) تاثیری بر موقعیت سایت دارد ؟
یک شرکت خوب در زمینه SEO چه ویژگیهایی باید داشته باشد ؟
P4P یعنی چه ؟
آیا برای بهینه سازی سایت حتما بایستی متخصص طراحی و پیاده سازی سایت باشم ؟
آیا بهینه سازی تنها برای سایت ها است و یا شامل وبلاگها هم میشود ؟
آیا بدست آوردن جایگاه خوب در جستجو گر ها به شانس و اقبال هم بستگی دارد ؟
آیا موتورهای جستجو نقطه ضعفی هم دارند ؟ اشکال و ایراد آنها چیست ؟
کدام موتور جستجو بهتر است ؟

اکنون به یکایک پرسشها پاسخ می دهیم


آیا نوع فونت نیز در نتیجه جستجو ی اینترنتی تاثیر دارد ؟

اندازه – یا نوع خط چه تاثیری دارد ؟بطور کلی نه . مگر آنکه از  فونتهای تزیینی(همچون Webding)  یا فونتهای بسیار ناشناخته استفاده کنید برای مخفی کردن کلمات.  آنچه اهمیت دارد اندازه و حالت فونت است. مثلا تغییر رنگ یا خوابیده(Italic) یا سیاه کردن (Bold) نوشته ها.
آیا تکنولوژی استفاده شده در رتبه بندی اثر دارد ؟
یعنی آیا مهم است که ما صفحه های خود را با PHP یا ASP یا چیز دیگری کار کرده باشیم ؟

در حالت کلی پاسخ منفی است. هیچ ارتباط معنی داری میان تکنولوژی استفاده شده در سمت سرور با موقعیت سایت در موتور جستجو نمی توان یافت. اما بسیاری از برنامه نویسان وب برای خود تکنیکهایی دارند که تحت تاثیر تکنولوژی مورد استفاده قرار دارد. مثلا در محیط ویژوال استودیو دات نت امکانات بی شماری وجود دارد که کاربر را از پرداختن به جزییات بی نیاز می کند و این جزییات همان نکات مهم برای جستجو گر ممکن است باشد. برای رسیدن به یک پاسخ قطعی شما باید متن خروجی HTML سایت خود را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. زیرا صرف نظر از اینکه سایت شما با چه تکنیکی پیاده سازی شده باشد خروجی به زبان HTML و گاهی نیز کدهای Java Script خواهد بود.


آیا نوع نرم افزار سرور (لینوکس یا ویندوز یا غیره) تاثیری بر موقعیت سایت دارد ؟

هم بله و هم خیر !! پاسخ درست مانند سوال قبل است. اگر چه نمیتوان ارتباط معنی داری را مطرح کرد اما تکنولوژی سمت سرور گاهی برنامه نویس را مجبور (یا تشویق) به استفاده از تکنیکهایی می کند که روی رتبه بندی سایت اثر می گذارد.

در واقع پاسخ به این پرسش نمیتواند با یک کلمه باشد. درواقع برای موتور جستجو تنها خروجی صفحه های شما اهمیت دارد. اما اینکه شما از چه سروری استفاده می کنید نشان دهنده نوع تکنولوژی صفحات فعال (پویا Dynamics) شما است. اگر از یک سرور لینوکس استفاده کنید صفحات شما احتمالا با فن آوری PHP طراحی شده اند و بانک اطلاعاتی شما نیز My SQL میتواند باشد. اما اگر از یک سرور ویندوز استفاده کنید احتمالا صفحات شما ASP یا ASP.net هستند و بانک اطلاعاتی شما نیز میتواند SQL Server باشد. البته نوع بانک اطلاعاتی برای موتور جستجو اهمیتی ندارد ،
اما نکته اینجاست که بسیاری از تکنیکهای طراحی صفحه تحت تاثیر تکنولوژی مورد استفاده سرور قرار دارند. برای مثال اگر شما از VS.net برای تولید صفحات فعال استفاده کنید کنترل دقیقی بر اسکریپتهای تولید شده در سمت Client نخواهید داشت. البته نه برای شما و نه برای بازدید کنندگان سایت شما اهمیتی ندارد، اما ممکن است برای موتور جستجو اهمیت داشته باشد. به ویژه زمانی که شما صفحاتی با اسکریپتهای فعال (Active Scripts) دارید و یا از فن آوری Ajax بهره میگیرید مساله جزییات طرح صفحه مهم میشود. همچنین زمانی که شما اطلاعاتی را از بانک اطلاعاتی خوانده و بر صفحه وب نقش می کنید ، نحوه لیست کردن و فراخواندن این اطلاعات دارای اهمیت حیاتی در رتبه بندی موتور جستجو خواهد بود.


یک شرکت خوب در زمینه SEO چه ویژگیهایی باید داشته باشد ؟

خیلی ویژگیها !

نخستین ویژگی مهم آن است که مکانیزمها و راهکارهایی را که اجرا خواهند کرد روشن و واضح برای شما توضیح دهد. نه این که ادعا کنند ما راهکارها و تکنیکهای محرمانه و مخصوص داریم. اگر چنین حرفی شنیدید بدانید حقیقت ندارد. البته طبیعی است که برخی فنون کار مخصوص خودشان و محرمانه باشد ولی این نه به معنای پنهان کاری و ادعای روشهای جادویی است.
دوم آنکه صداقت و پاسخگویی داشته باشند. یعنی ادعای کاری را که نمیتوانند انجام دهند نداشته باشند. این حق شماست که بدانید پول شما صرف چه چیزی می شود. ویرایش و بازسازی صفحات شما ، تجدید ساختار صفحه و سایت ، معرفی به موتورها و ... برخی از خدمات اولیه ای هستند که یک SEO ارایه خواهد کرد. پس نخست پکیج ها یا گزینه هایی را برای بهبود رتبه از شرکت بخواهید.
شرکتهای تک محصول تنها محصول آنها ، وعده رسیدن به صفحه اول نتایج جستجو است ، چندان قابل اطمینان نیستند.

P4P یعنی چه ؟

P4P کوتاه شده عبارت Pay-For-Placement می باشد. یعنی اینکه شما به موتور جستجو پول می دهید و موتور جستجو سایت شما را در نتایج بالاتر لیست می کند.البته فقط نتایج جستجوهایی که به زمینه کار شما مربوط باشد. معمولا اینگونه است که در ازای پرداخت مبالغ مشخص چند کلمه فروخته می شود و هرگاه کاربری عبارتی نزدیک به آن کلمات را جستجو کند سایت شما به عنوان پشتیبان مالی (sponsored) در صفحه نخست بصورت جداگانه لیست میشود.

دقت کنید ! برخی موتورهای جستجو همچون گوگل لینکهایی که با این روش ارتقا یافته اند را جداگانه لیست میکنند ولی برخی موتورها همچون یاهو پس از نتایج پولی، اقدام به لیست کردن نتایج طبیعی و پولی بصورت درهم می کنند. یعنی نتایج فهرست نتیجه جستجو، هم شامل سایتهای پرداخت کننده و هم سایتهایی که بصورت طبیعی بالاتر هستند.
هدف ما نیز رسیدن به جایگاه سایتهای پرداخت کننده ولی بصورت طبیعی(Organic) است.

کدام موتور جستجو بهتر است ؟

پاسخ : برای خودتان یا کاربران مخاطب شما ؟؟؟

اگر خود شمااینترنت را بدنبال یافتن مطالب مورد نظر خود جستجو می کنید دلیلی مدارد که مخاطبان شما نیز مثل شما فکر کنند و همان رفتار شما را در جستجو داشته باشند. پس خود را بجای گروه مخاطب خود بگذارید و سعی کنید بفهمید چه کلمه ها و کلیدواژه هایی برای آنها مهم است.
اما از میان سه جستجوگر برتر اینترنت که تقریبا 90% جستجو های اینترنت را در اختیار دارند هریک دارای ویژگیهایی است که نمیتوان بسادگی یکی را برتر نامید.سایتهای گوگل(Google) ، یاهو (Yahoo) و MSN (متعلق به شرکت مایکرو سافت) هرکدام برای اهداف خاصی مناسب تر هستند. ولی شباهت الگوریتم ها در سطوح مقدماتی و اولیه بهبود ، باعث میشود که اگر شما سایت خود را بهبود دهید ، نتیجه آن را در هر سه جستجو گر مشاهده نمایید.
آیا برای بهینه سازی سایت حتما بایستی متخصص طراحی و پیاده سازی سایت باشم ؟

بستگی دارد به هدف شما. اگر تنها برای سرگرمی یا کارهای علمی سایتی را راه اندازی کرده اید  خوب است یاد بگیرید آن را به گونه ای طراحی کنید که موقعیت مطلوب در موتورهای جستجو داشته باشد. اما اگر اهداف تجاری دارید و یا مایل هستید که در یک فضای رقابتی قرار بگیرید توصیه می شود از یک متخصص کمک بگیرید.
آیا بهینه سازی تنها برای سایت ها است و یا شامل وبلاگها هم میشود ؟

به طور کلی هر نوع سایت یا وبلاگ و یا صفحه اینترنتی را میتوان با توجه به نکات SEO و استاندارد سازی متن ها بهبود بخشید. و از این جهت محدودیتی وجود ندارد. اما بطور کلی سایتهای مستقل (نه استفاده از سرورهای مجانی) بهتر میتوانند رشد کنند.
آیا بدست آوردن جایگاه خوب در جستجو گر ها به شانس و اقبال هم بستگی دارد ؟

در واقع بله. عوامل موثر بر موقعیت یک سایت چنان متنوع هستند که اگر تصادفا جایی اشتباه کنید ممکن است موقعیت شما افت کند. اما این موضوع بیش از آنکه تصادفی باشد تابع قوانین پیچیده ای است که هر چه بیشتر شناخته شوند از شانسی بودن آن کاسته می شود.


آیا موتورهای جستجو نقطه ضعفی هم دارند ؟ اشکال و ایراد آنها چیست ؟

شعار گوگل این است : ساماندهی اطلاعات جهان !! خوب این یعنی گستردگی تا بی انتها. اصلی ترین نقطه ضعف موتورهای جستجو این است که هوش آنها که بهره گرفته از هوش مصنوعی است گاه دچار خطا می شود. نمیتوان از یک روبات انتظار داشت تمام جستجو گران را دقیقا و بدون خطا به مقصد راهنمایی کند. آسیب پذیری موتورهای جستجو هم در حقیقت آسیب پذیری الگوریتم آنهاست. البته با پیشرفت دانش هوش مصنوعی و توسعه موتورهای جستجوی اینترنت این مشکل روز بروز کمرنگ تر می شود.