.                                               *  در وقت و زمان خود صرفه جویی کنید !   فروش و پشتیبانی 0 تا 100 خدمات ما به صورت آنلاین اینترنتی انجام می گردد  *

کاربردهاي شبکه

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب PDF

کاربردهاي شبکه
هسته اصلي سيستم هاي توزيع اطلاعات را شبکه هاي کامپيوتري تشکيل مي دهند. مفهوم شبکه هاي کامپيوتري بر پايه اتصال کامپيوتر ها و ديگر تجهيزات سخت افزاري به يکديگر براي ايجاد امکان ارتباط و تبادل اطلاعات استوار شده است. گروهي از کامپيوتر ها و ديگر تجهيزات متصل به هم را يک شبکه مي نامند. کامپيوتر هايي که در يک شبکه واقع هستند، ميتوانند اطلاعات، پيام، نرم افزار و سخت افزارها را بين يکديگر به اشتراک بگذارند. به اشتراک گذاشتن اطلاعات، پيام ها و نرم افزارها، تقريباً براي همه قابل تصور است در اين فرايند نسخه ها يا کپي اطلاعات نرم افزاري از يک کامپيوتر به کامپيوتر ديگر منتقل مي شود. هنگامي که از به اشتراک گذاشتن سخت افزار سخن مي گوييم به معني آن است که تجهيزاتي نظير چاپگر يا دستگاه مودم را مي توان به يک کامپيوتر متصل کرد و از کامپيوتر ديگر واقع در همان شبکه، از آن ها استفاده نمود.

به عنوان مثال در يک سازمان معمولاً اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد پرسنل در بخش حسابداري نگهداري مي شود. در صورتي که در اين سازمان از شبکه کامپيوتري استفاده شده باشد، مدير سازمان مي تواند از دفتر خود به اين اطلاعات دسترسي يابد و آن ها را مورد بررسي قرار دهد. به اشتراک گذاشتن اطلاعات و منابع نرم افزاري و سخت افزاري داراي مزيت هاي فراواني است. شبکه هاي کامپيوتري مي توانند تقريباً هر نوع اطلاعاتي را به هر شخصي که به شبکه دسترسي داشته باشد عرضه کنند. اين ويژگي امکان پردازش غير متمرکزاطلاعات را فراهم مي کند. در گذشته به علت محدود بودن روش هاي انتقال اطلاعات کليه فرايند هاي پردازش آن نيز در يک محل انجام مي گرفته است. سهولت و سرعت روش هاي امروزي انتقال اطلاعات در مقايسه با روش هايي نظير انتقال ديسکت يا نوار باعث شده است که ارتباطات انساني نيز علاوه بر مکالمات صوتي، رسانه اي جديد بيابند.
به کمک شبکه هاي کامپيوتري مي توان در هزينه هاي مربوط به تجهيزات گران قيمت سخت افزاري نظير هارد ديسک، دستگاه هاي ورود اطلاعات و... صرفه جويي کرد. شبکه هاي کامپيوتري، نيازهاي کاربران در نصب منابع سخت افزاري را رفع کرده يا به حداقل مي رسانند.
از شبکه هاي کامپيوتري مي توان براي استاندارد سازي برنامه هاي کاربردي نظير واژه پردازها و صفحه گسترده ها، استفاده کرد. يک برنامه کاربردي مي تواند در يک کامپيوتر مرکزي واقع در شبکه اجرا شود و کاربران بدون نياز به نگهداري نسخه اصلي برنامه، از آن در کامپيوتر خود استفاده کنند.
استاندارد سازي برنامه هاي کاربردي داراي اين مزيت است که تمام کاربران و يک نسخه مشخص استفاده مي کنند. اين موضوع باعث مي شود تا پشتيباني شرکت عرضه کننده نرم افزار از محصول خود تسهيل شده و نگهداري از آن به شکل موثرتري انجام شود.
مزيت ديگر استفاده از شبکه هاي کامپيوتري، امکان استفاده از شبکه براي برقراري ارتباطات روي خط ( Online ) از طريق ارسال پيام است. به عنوان مثال مديران مي توانند براي ارتباط با تعداد زيادي از کارمندان از پست الکترونيکي استفاده کنند.